Den 17 april 2013 firades Malbec World Day
på 70 ställen i 45 olika länder, med New York, São Paulo, London och Shanghai i
spetsen.
Inte oväntat är det Argentina som ligger
bakom detta evenemang, för tredje året i rad. Det är där som det mesta av all
Malbec odlas. Just nu över 32.000 hektar och arealen har fördubblats på drygt
10 år.
I år vänder man sig särskilt till ”nya
konsumenter”. Förmodligen menas unga konsumenter, för årets tema är ”street
art”. Inte så politiskt korrekt i Sverige kanske, men syftet är att associera
till konst och kultur. Vinmakarnas arbete med att utveckla Malbecvinerna skall
jämföras med gatukonstnärernas fräcka uppfinningsrikedom och nyskapande.
Men är det så klyftigt att elda på ännu
mera under Argentinas nationaldruva? Många varnande röster har höjts om faran
med att satsa så hårt på bara en druva. Hittills i år har mer än hälften av
exporten gått till USA-Kanada. Det är en riskabel marknad. Om något drev mot
Malbec skulle dra igång (typ filmen Sideways), kan det leda till stora
svårigheter för Argentinsk vinodling.
Flaskviner med bara Malbec på etiketten
svarar nu för bortåt hälften av den totala exporten, men andelen sjunker. Blandviner
med producentens namn eller fantasinamn ökar däremot mycket kraftigt. Många av
dessa består huvudsakligen av Malbec och det borde peka mot att man
koncentrerar marknadsföringen på något annat än bara druvnamnet.
Flertalet argentinare har italienskt påbrå.
Det borde ligga nära till hands för Argentina att snegla på de exempellösa
framgångar som italienska viner har, trots att argentinska viner i alla
prislägen oftast är bättre än de italienska. Italien har vunnit sina framgångar
genom att sälja in bilden av själva landet som något mycket attraktivt. Romersk
kulturhistoria, opera, mode, pasta, Amalfi-kusten, Toscana. Allt väller fram
när man öppnar en flaska, även om vinet kan vara medelmåttigt.
Malbec är
en fantastisk druva i Argentina. Och det görs allt bättre Malbecviner för varje
år, som ofta innehåller också andra bra druvor. Cabernet Sauvignon, Syrah,
Merlot, Tempranillo, för att nämna några. I stället för att ensidigt promovera
Malbec, vore det mindre riskabelt att koncentrera sig på att bygga upp bilden
av Argentina som ett riktigt stort vinland med många andra unika egenskaper.
Mendoza är centrum för vinproduktionen och
rankas av resebranschen som ett av världens mest uppskattade besöksmål. Dit hör
också Buenos Aires, en sjudande stad med sin tangokultur och ett oändligt antal
restauranger med omfångsrika vinlistor.
Det argentinska köttet är känt som världens bästa, pampas har många
hundra gröna mil och Iguazúfallen är ett av världens sju underverk. Redan detta
borde räcka långt för att ge positiva associationer till de argentinska
vinerna.